Είδε τη θυρίδα οπλισμού του επικεφαλής F-102 να ανοίγει και έναν πύραυλο AIM-4 Phalcon να εκτοξεύεται
Με την ένταση στο Αιγαίο να είναι αυξημένη το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω των ψηφοθηρικών αναγκών του Ερντογάν στο επερχόμενο δημοψήφισμα που ευελπιστεί πως θα τον καταστήσει απόλυτο άρχοντα στην Τουρκία, αλλά και λόγω των πάγιων διεκδικήσεων της Άγκυρας στο Αιγαίο που έγιναν πιο έντονες μετά την κρίση των Ιμίων, οι αερομαχίες συνεχίζονται.
Αν και το επίπεδο των τούρκων χειριστών δεν είναι αυτό που ήταν παλαιότερα, λόγω της απειρίας των πιλότων που απέμειναν στις θέσεις τους μετά τις διώξεις που ακολούθησαν το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου, εντούτοις το θέμα και μόνο της συνέχισης των παραβιάσεων είναι αρκετό σε συνδυασμό με την εξ’ ανατολών ρητορική να διατηρήσει την ένταση με κίνδυνο ένα ατύχημα στο Αιγαίο.
Αξίζει σε αυτό το σημείο να θυμηθεί κανείς την ημέρα που ένα τέτοιο «ατύχημα» συνέβη τον Ιούλιο του 1974 που οι σχέσεις των δύο χωρών στις ακτές του Αιγαίου ήταν και πάλι τεταμένες λόγω της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο.
Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα αναφέρουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές πιλότοι πριν χρόνια, σε συνεντεύξεις τους στα περιοδικά Cockpit και Πόλεμος & Ιστορία που αναδημοσίευσε η ιστοσελίδα enkripto.gr τα ιστορικά γεγονότα έγιναν ως εξής.
Στις 22 Ιουλίου 1974, η αεροπορική δραστηριότητα πάνω από το Αιγαίο ήταν εξαιρετικά αυξημένη, καθώς η τουρκική εισβολή στην Κύπρο συνεχιζόταν και η τουρκική αεροπορία προέβαινε σε μαζικές παραβιάσεις του F.I.R. Αθηνών. Στα ελληνικά αεροδρόμια, οι χειριστές βρίσκονταν μέσα στα κόκπιτ των αεροσκαφών, σε ετοιμότητες των δύο ή πέντε λεπτών. Μεταξύ αυτών, ο υποσμηναγός Ι. Δινόπουλος και ο ανθυποσμηναγός Θ. Σκαμπαρδώνης, χειριστές της 337 ΜΑΗ (Μοίρας Αναχαίτισης Ημέρας) που έδρευε τότε στην 111 ΠΜ της Ν. Αγχιάλου.
Γύρω στις 13.30 οι δύο χειριστές έλαβαν διαταγή απογείωσης.
Λόγω βλάβης στον ασύρματό του, ο Δινόπουλος διέταξε τον Σκαμπαρδώνη να ηγηθεί του σχηματισμού ως Νο 1, όπως και έγινε. Ο Σκαμπαρδώνης ακολουθώντας τις οδηγίες του σταθμού ραντάρ του Πηλίου («Joker») κατευθύνθηκε προς το Β. Αιγαίο, ενώ ο Δινόπουλος τον ακολουθούσε καλύπτοντάς τον από ψηλότερα. Μετά από μερικές αλλαγές ύψους και κατεύθυνσης (ενδεχομένως λόγω της πολλαπλότητας των ιχνών εκείνη την ημέρα), ο Σκαμπαρδώνης διατάχθηκε να κατευθυνθεί προς την περιοχή μεταξύ Αγ. Ευστρατίου και Λήμνου, σε ύψος 20.000 πόδια.
Ενώ βρισκόταν ακόμα σε άνοδο στα 18.000 πόδια, ειδοποιήθηκε από το Joker ότι τα εχθρικά ίχνη πλησίαζαν και σχεδόν αμέσως είδε δύο τουρκικά F-102 σε κλειστό σχηματισμό στα αριστερά του, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 200 μέτρα. Αμέσως έστριψε σκληρά αριστερά προκειμένου να βρεθεί πίσω τους, ενώ και τα τουρκικά αεροσκάφη έκαναν το ίδιο, προσπαθώντας να βρεθούν στην «ώρα 6» του ελληνικού F-5.



Ο Ι. Δινόπουλος αποστρατεύθηκε από την Πολεμική Αεροπορία με το βαθμό του σμηνάρχου, ενώ ο Θ. Σκαμπαρδώνης με τον βαθμό του ταξιάρχου. Αρκετά χρόνια μετά την αερομαχία, όταν υπηρετούσε στο «Air-South Command» του ΝΑΤΟ στη Νάπολη, ένας Τούρκος αξιωματικός της αεροπορίας που συζητούσε μαζί του, ισχυρίστηκε ότι δύο τουρκικά F-102 είχαν καταρρίψει δύο ελληνικά F-5. Όταν ο Σκαμπαρδώνης τον ρώτησε «μοιάζω με φάντασμα;», ο Τούρκος έχασε το χρώμα του...
newsbeast
Post A Comment:
0 comments: